söndag 18 oktober 2009

Värme!

I lördags köpte jag ett konvektorelement. Det är fristående och passar den här typen av "lokaler" eftersom det finns fläkt i den och det går att värma upp stugan snabbt om man behöver. Jag satte den på ettan och medelvarmt på vredet, när jag kom tillbaka idag på eftermiddagen var det väldigt varmt inne. Det var nästan onödigt varmt så jag fick stänga av elementet och snickra i bara T-shirt. Det var ju ovanligt, det brukar annars vara riktigt kallt i stugan. Elementet blir bra även i uterummet, den går ju att flytta ut dit svala sommarkvällar om man vill sitta ute en stund.





Jag har också fått en elektrisk kamin, den har en hög med låtsasved i plast som glimmar hemtrevligt när man slår på den, en fläkt vispar dessutom ut lite värme om man vill. Superkitchigt och det passar verkligen den här typen av boende.




I botten ser det ut som man ska lägga ved men det känns ju lite onödigt. Några fina stenar i sann Ernst-anda kanske?




När jag ändå levererade kaminen passade jag på att såga till och sätta upp dörrkarmarna så de inte ligger i vägen i morgon när mina gäster kommer.


Rexbohyllan blev verkligen perfekt i stil, tänk er vita väggar och en soffa i björk och svart.


Nu börjar det verkligen likna något och nu blir det bara ett besök till i morgon innan det bär iväg till Nya Zeeland på lördag. Resten av veckan kommer ägnas åt tvätt, klippning, packning och annat inför resan. Det ska verkligen bli spännande. Vi tar med oss datorn till NZ så det blir uppdateringar på resan ett tag framöver nu.
Renoveringen av stugan får fortsätta när vi kommer hem igen. Då hoppas jag det blir några fina höstdagar så jag kan gräva landen, det har ju bara blivit innomhusarbete så här långt. Dels beror det på att det oftast regnat när jag varit där, dessutom har ju inomhusjobbet varit så kul. Det som också väntar när jag kommer hem är målning av tak, väggar och golv. Köket få komma upp lite senare, kanske när det börjar bli vår. Eftersom jag kommer att ha massiva bänkskivor i björk måste de oljas massor och inte utsättas för för stora temperaturskillnader första tiden, så då är det bra om det blir lite jämnare temperatur. Jag vet att det inte är det bästa med massiva träbänksivor i en sommarstuga men jag ska i alla fall prova.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar