torsdag 29 oktober 2009

Shopping


Idag har vi shoppat loss på Dress Smart, ett shoppingparadis en bit utanför Auckland. Vi hoppade på deras gratisbuss som gick utanför Sky Tower och jag satt bredvid en jättetrevlig dam som passade på att ge mig alla möjliga tips om både shoppingen, bussresan hem och sevärdheter i Auckland i allmänhet. Även lite tips angående var jag bäst hyr en bil, hyr boende billigare på nätet, huspriser, bilköer på motorvägen och parkeringsproblem slank med på köpet. Ett exempel på ännu en Kiwi som verkligen vill oss väl och tycker det är väldigt exotiskt att vi kommer från Sverige.

På Dress Smart fanns väldigt många butiker samlade under ett tak, många med halvtaskig kvalitet à la Ullared men också flera riktiga märkesbutiker som Adidas, Quicksilver m.m. Simon hittade skor som vi har problem att normalt hitta eftersom han har storlek 49. Ett par Converse men i skejtarmodell för 500,- ett par Levis jeans för 300,- bl a. För honom var det paradiset med alla märken som han vill ha, däremot var det inte så mycket åt mig. Jag köpte ett par sandaletter och en kjol som jag iofs är nöjd med.

På kvällen var vi bjudna till dotterns värdfamilj på te. Vi har precis kommit hem från en mycket trevlig kväll där, mamman och jag fann varandra och pratade hela kvällen, jo resten av familjen fick en liten syl i vädret ibland… Jag hade köpt presenter till barnen, Pettsonmålarböcker och Pettson-memory. De har en Pettsonbok som de fick av dottern när hon kom och det har blivit deras favorit. Barnen fick också stoltsera med ett par svenska ord de lärt sig: ”prosit, god natt och tomatsås”. Familjen är verkligen jättebra och jag är glad att det fungerar så bra.

Vi bestämde att vi skulle träffas igen innan vi åker hem, vi ska ju bo ganska nära på ett B&B de två sista nätterna.

Nu har jag överansträngt min förkylda hals med att prata alldeles för mycket så en god natts sömn med öronproppar för att hålla trafikens ljud borta blir alldeles utmärkt.

1 kommentar:

  1. Härligt att höra att det går bra på resan down under trots förkylning. Försommarvädret gör säkert nytta. Skywalken låter spännande. Gratta Mimmi i efterskott på "myndighetsdagen". här hemma attackerar målarna mina innerdörrar just nu så jag tog tillflygt till puben i kväll. Allahelgona tillbringas i dom djupa skogarna i Bergslagen. ha det fortsatt toppen hälsar bengt.

    SvaraRadera