söndag 4 oktober 2009

Ont men lycklig!

Min dotter skriver ibland i sin blogg om när hon varit och tränat kick-boxning eller kung-fu så känner hon att hon mår så bra när hon har tränat så hårt så hon nästan kräkts. Så känner jag just nu. Ont överallt av att burit, bänt, rivit men mår så bra av att känna att jag lever! Det är också skönt att ha ett projekt jag bara kan åka ifrån och komma hem till ordningen.

Igår var jag och vilade upp mig på jobbet med idag var jag igång igen. Jag lånade en bil på jobbet och åkte till K-Rauta och köpte råspont till väggpanelen. La upp dem på ett par bord i rummet och har grundmålat kanterna på drygt hälften.


Idag kom ett väldigt trevligt par och hämtade Trinettköket. De kopplade ur vattnet och körde sen iväg med köket på en skottkärra. Antagligen hade vi aldrig pratat med varandra om det inte vore för att vi är Kolonister! Nu hade vi massor gemensamt och det blev en trevlig pratstund.



När Trinetten var borta bestämde jag mig för att inte ha vatten inne. Det är ju bara tre steg ut till vattnet vid uteköket. Om jag ska ha vatten inne måste jag kunna spola en stund så det kommer fräscht vatten och det går ju inte när jag inte har något avlopp. Jag köper en fin dunk att ha inne istället, det förenklar köksbygget också. Nu måste jag hitta någon slags plugg att sätta igen vattnet så det inte blir översvämning när de spolar vattenledningarna om ett par veckor.
Som alltid när man håller på med projekt av det här slaget så blir det avsteg från att-göra-listan. Istället för att gräva trädgårdsland (det hade nog i alla fall regnat för mycket) så började jag riva tapet i sovrummet. De hade satt upp våtrumstapet (!) och jag är orolig för att det blir för tätt. Det var lättare än jag trodde att riva bort och det var fräscht under. Istället för att sätta upp panel där också, har jag ändrat mig till att tapetsera, först en renoveringstapet under för underlaget är väldigt varierande. Den träpanelsfärgade tapeten i taket åkte också ner, där sätter jag upp renoveringstapet och målar istället för att sätta panelskivor som jag först tänkte, det blir lättare.

Det ser just nu ut som en illa skött knarkarkvart i mitt sovrum. Jag stack in huvet i det lilla vindsutrymmet för att kolla hur fräscht det är där uppe. Det fanns lite virke och några äppellådor i trä men det är ingen fara med någon fukt eller lukt där uppe. Däremot finns det en lucka i golvet som antagligen går ner i krypgrunden, där luktar det lite unket. Samma lukt finns i det lilla förrådet utanför sovrummet så något har hänt i väggar eller golv där. I värsta fall får jag sova i vardagsrummet i sommar.
Nu är jag tvungen att jobba i TRE dagar innan jag får åka ut till kollo och få ont i kroppen igen, livet är orättvist!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar