söndag 1 augusti 2010

Björnbär 2011

Trodde ni att det var slut på projekt i kolonin? Nej då, jag har bara hämtat andan efter husmålningen som var lite slitsam. Helgens projekt har bestått av att tillverka en spaljé åt mina björnbär.

Jag hittade de här fina "trägallren" stickandes upp ur en container på Ikeas fyndavdelning och jag fick köpa dem för 15,- De tillhörde egentligen den här men nu sitter de på min husfasad.












Lite färg, reglar, skruv och ett jordankare senare så har björnbären något att klättra på. De sitter med lite distans med långa skruv så man ska komma åt bären. Den utstickande delen fungerar lite som avskärmning mot baksidan.
Nu funderar jag lite på om det är för många skott på plantan och om jag ska gallra lite. Är det på de befintliga skotten som det blir bär på nästa sommar eller kommer det skott på skotten? Nån som vet?

6 kommentarer:

  1. Du är så härligt kreativ... att hitta saker som man kan göra något annat med... Spaljerna blev hur bra som helst. Björnbär är som hallon, grenarna ger frukt på andra året. så man kilpper bara bort dom på hösten som har gett frukt och låter dom nya skotten vara till nästa år.

    SvaraRadera
  2. Hej,har själv en "kollostuga" på samma område och blev glad när jag ser vad du har fixat...
    Det är underbart att tillbringa tiden i oasen..Kommer kika in här emellanåt och se vad du gör..Ha det så bra

    SvaraRadera
  3. Du är ju helt suverän på att skriva och berätta, så ikväll får jag ju inget gjort!! Hahaha
    Hittar bara mer o mer att läsa, men jag gör den här bloggen till favorit, så jag kan fortsätta läsningen...Ha det så bra i fortsättningen...

    SvaraRadera
  4. Hej Lotta, nu har jag bläddrat igenom hela din blogg en gång till och den är helt suverän, vilket fint jobb du lagt ner och med dokumentation av allt. Det skulle vara roligt om du kunde få in allt du beskrivit med alla jättefina bilder i en bok, så man kan följa med hela projektet och inspireras och läsa även när datorn är avstängd. En bok alltså! Hälsningar Britta.

    SvaraRadera
  5. Bra idé att använda något du hittat till något helt annat som du behöver. Kallas på fackspråk visst för fantominnovation... ;-)Det blev superfint med björnbärsspaljén!

    /Kolonistan

    http://kolonistan.wordpress.com

    SvaraRadera