tisdag 10 augusti 2010

Jordgubbar 2011

Idag är det sol, den enda soliga dagen på hela veckan om man får tro prognosen och då gäller det att "passa på". Jag har ju semester nu igen, tre veckor varav de två första utan specifika planer och massor av kvalitetstid för kolonin och mig. Tyvärr började jag veckan med att dra på mig urinvägsinfektion men många sura drycker och antibiotika har gjort att jag är bra igen men känner mig trött och lite däven. Lite nytta orkar jag nog med om jag tar en sak i taget, lite lugnt och fint och INTE kör på som jag brukar...

Det jag orkat med idag är att göra iordning det här trädgårdslandet som för en månad sen såg ut så här:

Nu är löken och potatisen skördad samt några morötter som säkert håller sig några dagar i kylen. Däremot slängde jag rödbetorna, de hade växt så de spruckit och jag ska inte odla några nästa år eftersom jag inte använder dem. Jag gillar rödbetor men jag har märkt att jag drar mig lite för tillagningen. Nu ser i alla fall landet ut så här istället:

Jordgubbsland för hela slanten. I våras köpte jag några plantor som jag satt i kryddlandet, för tätt, för skuggigt och för svårt att komma åt att plocka. Så nu flyttade jag de plantorna och tog rätt på utlöparna så nu är halva landet ettåriga plantor och halva nollåriga. Jordgubbar är ändå ett bär man har användning för och när de sitter i det här landet är det lättare att sätta över nät och komma åt från alla håll.
Jag satt några nya plantor från utlöparna i krukor som reserv ifall några inte tar sig i landet, det känns som sånt slöseri att inte ta hand om alla också...


Sen plockade jag en skål svarta vinbär, de är riktigt goda nu när de är nästan övermogna.
Bra godis för nån med blåskatarr, mycket C-vitamin och surt.





1 kommentar:

  1. En pytt med rödbetor, lök, blandsvamp och Halloumi !!
    Yummie yummie !

    SvaraRadera