torsdag 26 augusti 2010

Shopping!

Idag var jag ännu modigare på jobbet, klarade till och med att gå till personalrestaurangen själv, även om jag tar den säkra vägen eftersom jag bara villar bort mig i genvägarna. Jag hjälpte fler kunder idag också, b la ett par män som skulle bygga sitt kök i Paris, det är många som vill ha hjälp med kök som ska antingen köpas utomlands eller köpas här i England och fraktas till ett annat land. Eftersom jag har förmånen att ta det lite lugnt med kunderna, jag är ju liksom lite extra utöver, så uppskattas min hjälp och jag får många kommentarer om det. "We've got so much help from you now, it's seems lika we're family!" var en kommentar från ett par killar som skulle bygga en restaurant och kom till mig flera gånger med frågor. Tänk om man kunde unna sig den lyxen till vardags att strosa omkring på jobbet och bara vara tillgänglig...

Efter jobbet tog jag mig till ett vansinnigt stort shoppingcenter, Westfield Shoppingcenter. Det var en norsk kollega, Lisbeth på sovrum, som rekommenderade detta. Jag tog bussen från Ikea och bytte en gång. Bussarna kom inte som de skulle så det tog över två timmar att ta mig dit. Den första bussen väntade jag på i en timme (det måste varit nåt fel där) och hade sällskap med en äldre svart man i busskuren. Han hade köpt ett Lack soffbord och vi småpratade lite. Vi diskuterade Ikea, Sverige och svensk bilindustri som är ett minne blott. Han lärde sig några svenska ord (inga snuskiga, jag lovar) och vi hade en trevlig pratstund i regnet. Sen när bussen äntligen kom och tog oss båda åt fel håll, stannade vid en ändstation och sen tog oss tillbaka till Ikea igen för vidare transport dit vi skulle gjorde att vi fick oss flera goda skratt och han sa att han skulle tänka på mig varje gång han åt svenska köttbullar. Den typen av möten människor emellan känns ovanliga i sverige.

När jag bytte buss var det nog också nåt fel. På skylten där bussarnas ankomstider visas digitalt, skulle bussen komma om 6 minuter i ungefär tre kvart. Men eftersom busshållplatsen var utanför Frälsningsarmén och en gospelkör ackompanjerad av en gitarr och ett par congas underhöll oss som väntade så blev det också en annorlunda upplevelse. Regnet föll men ändå var det liksom Happy Days för hela slanten. Inte heller så vanligt vid resecentrum i Linköping en regnig torsdag i rusningstrafik. Till slut kom jag äntligen till shoppingcentret och det var enormt stort. 270 butiker och massor av restauranger och caféer. Jag var väl inne i en bråkdel av dem och handlade i två, Desigual och Accessorize innan jag tog en kopp te och en muffin och vid 21,30 gav mig mig ut i bussäventyret igen. Den här gången tog det bara 45 minuter att ta mig till hotellet vilket bevisar att resan dit var knasig men det var kanske nån mening med det eftersom det blev en upplevelse i sig.

Väl hemma blev det ett besök i puben igen och ett glas rött. Mina fötter känns som två tvättsvampar och det är en förkylning på gång som nog inte blev bättre av det regniga och kalla vädret som London bjöd på idag. Föresten, jag handlade ju på ett ställe till, lite nagellack som på minner mig om att jag har gröna fingrar, kunde inte låta bli, en typisk Lottafärg eller hur Mimsimii?



1 kommentar: