söndag 29 augusti 2010

Hemma!

Sista dagen på "jobbet" blev bara ett kort besök på ett par timmar eftersom jag blev sjuk tillslut. Typiskt, feber och snorig. Jag åkte i alla fall dit för att hämta mina saker och säga hej till alla. Vi sammanfattade våra upplevelser och gav några tips till varandra. Den trevliga norskan på sovrum ville gärna träffa mig på hotellets pub på kvällen men tyvärr var jag tvungen att tacka nej eftersom jag inte mådde bra. Sen blev det sängläge resten av dan med några filmer i datorn.


På lördan var det hemresa och eftersom jag inte skulle åka förrän på eftermiddagen så hade jag planerat in en liten shoppingtur till ett shoppingcenter i närheten men jag mådde inte bättre så det blev mer säng och mer film. Det var tur eftersom jag var på gränsen till övervikt när jag checkade in min väska och fick krångla med att flytta saker från resväskan till handbagaget. Det är såna gånger man tackar sig själv att man är väskoman, hade jag inte köpt den där nya väskan härom dagen så hade det här inte gått att lösa eftersom jag bara hade laptopväskan som handbagage när jag åkte...







På flybussen från Skavskta fick min nya väska vara med om ytterligare en märklig situation. Busschaffören påstod att väskan var för stor att ta ombord på bussen (!) så jag plockade ur laptopen och handväskan eftersom jag inte ville lämna dem i bussens bagageutrymme. Då tittade han på väskan igen och sa:
"Nu är den inte för stor längre, du kan ta den ombord". Jisses, krångla.


Några timmar senare var jag hemma igen. När jag åkte igenom ett regnigt Linköping sista biten i taxi slog det mig att vädret är detsamma här hemma men att gatorna är så folktomma jämfört med livliga London.


Söndagen kommer bestå av horisontalläge i sängen och några besök i tvättstugan. Vill gärna bli frisk tills i morgon, det känns som det var evigheter sen jag var på mitt vanliga jobb och vill gärna använda den energi som den här veckan i London har gett mig. Jag vet i alla fall att den finns där inne någonstans, inbäddad i förkylningen.

Den här veckan har varit en fantastisk upplevelse och jag är glad att jag fullföljde den idé jag fick i våras. Språket har gått mycket bättre än jag trodde, vi svenskar kan mer än vi tror och facktermerna räckte att läsa in några gånger sen kom de automatiskt i säljsamtalen. Eftersom London har så många olika nationaliteter så var det mer regel än undantag att man hade någon typ av brytning så jag slutade ganska snart att ursäkta mitt språk. Jag kom så snabbt in i språket att jag kom på mig själv att inte titta på textremsan när jag såg på film och att jag ibland tänker på engelska...

Sen om jag ska flytta hit eller inte i framtiden återstår att se. Jag skulle absolut kunna tänka mig det men kanske i en mindre stad än London, jag vill hellre bo i en lugnare del av England i så fall, typ Southhampton, så man har landet mer intill sig.

Kolonilotter, finns det i England?

3 kommentarer:

  1. Gud vilken läcker väska...en sån vill jag oxå ha!!

    SvaraRadera
  2. Ja det var verkligen en läcker väska =)
    Och nu förstår jag vad du har varit på...
    Superkul att få "prova på" att jobba i England. Jag blev lite fundersam där... när jag först såg att du stuckit i väg.

    SvaraRadera
  3. Kolonilotter finns i England. Tv-programmet Gula Boken (Yellow book) som har gått på SVT, hade ett inslag om Englands äldsta. Kolonilott kallas tydligen Allotment. Det verkar dock inte finnas någon motsvarighet i USA.

    Kolonistan

    http://kolonistan.wordpress.com


    PS: Love your bag lady!

    SvaraRadera