onsdag 25 augusti 2010

Happy Inside


Nu har jag avverkat den tredje dagen i Londons största Ikeavaruhus. Stackars Stella som är avdelningschef här, kom tillbaka från semestern igår och fick en praktikant på halsen men jag hänger inte i kjolarna på henne så mycket utan klarar mig ganska bra själv. Stella och jag har saker att prata om hela tiden, vi har samma sorts humor och vi kommer bra överens, vi hittar saker att dela med oss så det är nog ett ömsesidigt utbyte även om hon inte bett om det ibland.

Jag har vågat mig på att sälja lite idag, inte bara hjälpa till med planering och svara på frågor. De har ju samma system som i sverige, det är bara svårt ibland eftersom tangenterna sitter på lite olika platser på tangentbordet. Jag är fortfarande civilklädd och det känns bra eftersom jag då själv kan välja om jag vill hjälpa till eller inte, annars skulle jag kanske bli överfallen av kunder.

Trots att detta är ett otroligt stort varuhus så säljer vi i Linköping ungefär lika mycket kök som de eftersom deras andel i varuhuet är så låg. I England säljer Ikea bara drygt 4% av alla kök på markaden medan vi i Sverige har över 50% marknadsandelar. Men annars är inte skillnaden så stor. Förutom att de har mer personal än vi, de har ju öppet längre och har ett mycket större slitage på utställningen, många kunder som bara är inne och rör runt känns det som.

Det är flera kunder som passat på att framföra synpunkter om Ikea och sortimentet som jag ska ta med mig till Sverige, jag har lyssnat och nickat och lovat framföra deras synpunkter så det känns ju roligt. Många olika nationaliteter med olika behov och dessutom många som köper kök som ska ta med dem utomlands eller köpa dem i ett annat Ikealand. Idag hjälpte jag bl a en fransyska som var dålig på engelska och jag fick prata med hennes snickare på telefonen om detaljer hon inte kunde svara på, det brukar bli så hemma också så jag är van...mycket är lika, folk som byggt många kök som kommer med listor och vet exakt vad de ska ha blandat med "Ikea virgins" som börjar på ett blankt blad.

Nu sitter jag på hotellets pub efter en stund i gymmet, har ätit en burgare och druckit ett glas Strong Bow. I morgon blir det förstås jobbet igen men inte så sent eftersom jag ska till Brent Cross Shoppingcenter efter jobbet för lite shopping.
Förresten, till katalogsläppet (eller kattalogsläppet om man ska vara lite rolig) så gjordes en reklamfilm med en massa katter som släpptes löst i Wembleyvaruhuset. Här ser ni den och hur den gjordes.

1 kommentar:

  1. Tack för uppdateringen! Har du egen laptop med dig? Annars är jag imponerad över hur du har lärt dig å, ä, ö på ett engelskt tangentbord!
    Undrar varför de översatt "det är insidan som räknas" på katalogen till "Live a happier life at home"?!
    //Nicky

    SvaraRadera