fredag 16 juli 2010

Pionvallmo

I onsdags när jag kom ut till kolonin så såg jag på långt håll att mina vallmor börjat blomma. När jag lämnat dem sist så var det svullna knoppar och jag var sååå nyfiken hur de skulle se ut. De är så ögonbedövande vackra att jag bara stog och stirrade på dem en lång stund. Idag när jag kom hade de flesta blommat ut redan men det finns några knoppar kvar. De här ska jag absolut samla frön från och ha nästa år också. Vilka sötnosar.




Spanska Jungfrun är inte så dum hon heller...


Sist jag var här plockade jag någon näve hallon och åt på stående fot men bara två dagar senare kunde jag plocka en hel skål! Inte dåligt, ska fundera på vad jag ska göra med dem eller om jag bara petar i mig dem i kväll som de är.


Bondbönorna börjar bli väldigt stora nu. Jag kokade några av de första små och de var goda att äta med smör. Nu börjar de bli så stora att man kan ta ärtorna från dem, så som det är tänkt. De är lite beska men de kanske blir godare som kokta. Vilken fantastisk förpackning de är också. Insidan är som en sammetsask med ärtorna fint inbäddade. Naturen är fantastisk.
I morrn ska det bli regn och det kan bli ganska mycket. Bäst att knyta upp bönorna lite extra nu när de är så höga.








Just nu kokar en kastrull med några rödbetor på spisen, det blir kvällsmaten i dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar