söndag 4 juli 2010

Grönskan

Gurkörten jag sådde i kryddlandet har fina blå blommor som man kan lägga i sallad eller frysa in i iskuber till hallonsaften. Man blir aldrig av med den eftersom den frösår sig så lätt men det gör inget för jag tycker så mycket om den och den är lätt att rensa bort om den hamnar fel.

Trädgårdslanden riktigt bågnar så det nästan knakar i träramarna. Jag har sått allting för tätt men det går ändå eftersom det är så näringsrik och lucker jord här.

Bondbönorna har nästan nått upp till toppen av bambupinnarna, jag har förtöjt dem lite löst så de inte ska vika sig. Jag vet inte om man måste det men för säkerhets skull.


Potatisen tränger nästan ut rödbetorna, jag får ta den raden först nu. Märkligt att tänka att det mellan dem var en rad rädisor... Morötterna kommer fint, jag skördar de största allt eftersom så de mindre ska kunna växa bättre. Vissa är som lillfingrar i storlek nu.


Jag har tre squashplantor som kommer fint, en tvillingsquash har jag också till vänster i bild!



I rabatterna är det inte en lika rolig historia. Jag har försökt hålla undan ogräset men det finns en del kvar. Det växer lite lustigt också, låga växter eller inga alls närmast staketet och höga i framkant. Jag får flytta några perenner i höst så det blir bättre till nästa år.



Jag trodde björnbäret hade dött i vinter men det kom tillbaka. Inga fjolårsskott att bilda bär på men många årsskott som blir fjolårsskott nästa år i alla fall. Ganska bra ändå så jag kom åt med penseln när jag målade fasaden. Jag ska hitta på nån bra spalje senare att stötta skotten på så de inte knäcks i vinter.



Den lilla rabatten runt äppelträdet mår också fint. Luktärterna slår snart ut men har väldigt svårt att förstå att spaljen jag köpte åt dem är till för att klättra på. De otacksamma skotten vill hellre klänga på sina grannar istället; rosen, gräsen och det jag trodde var löjtnantshjärtan som visade sig vara klint av okänd färg.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar