måndag 30 november 2009

Adventsmys!





















Efter en vecka i sjuksängen var det nu dags att kavla upp ärmarna igen. Jag var i stugan tre dagar den här helgen, även om dag ett och två bara var korta besök med knappa resultat. Men, dag tre är jag nöjd med!

Det som tagit största tiden är det lackade furutaket som efter två strykningar med takfärg fortfarande blöder igenom med något pissgult. Så det blev att ta till starkare doningar idag, en oljebaserad grundfärg som ska göra susen enligt färghandlarn. Det är efter att ha stått och sniffat sån färg man inser hur skönt det är att nästan all färg man behöver idag är vattenbaserad. Jag väntade i alla fall till sist med att måla taket idag, så jag skulle slippa andas in det värsta.

Andra saker som blivit gjorda är en liten söt hatthylla, lysrörsarmaturet är borttaget, målat dörrposter, taket på den låga delen är målat (med vanlig takfärg och roller) dörrfoder är strukna en första gång och ditspikade, fönsterfoder och brädor målade, hylla uppsatt i sovrummet, tre väggar är målade två gånger och en vägg en gång.

Det som står på tur till nästa besök är att låna den där sticksågen med pendlingsfunktion så jag kan såga till de sista brädorna upp mot taket och att måla alla väggar två gånger. Sen är det golvets tur att få färg. De sakerna vill jag ha gjorda före jul så jag kan bygga köket i julhelgen. Det är ju ingen övermäktig målsättning, eller hur?

Annars blir man nästan lite nedslagen av att vara ute på ägorna så här års. Allt ser så naket och slabbit ut på nåt sätt. Vildvinet ligger som visset snor på sidan av uterummet, äpplena jag räfsat ihop ligger på en hög på plattsättningen i väntan på att bli bortforslade, i rabatterna samsas mossa med några enstaka ogräs och man ser att staketet är så ruttet att det räcker att andas på det så lossnar de murkna spjälorna som idag hålls ihop av plastfärgen. Vilken tur att jag inte behöver vara ute så mycket och att det är mörkt när jag cyklar därifrån. Inne is the place to be! Utomhus får vänta till i vår. Men äpplena måste jag göra mig av med på något vis, jag börjar bli trött på att jaga ihop dem igen när hararna smaskat på dem.



Dörrarna är ju ännu inte målade. Dubbeldörrarna är ut från köket till baksidan och enkeldörren från hallen till verandan på framsidan. Frågan är om de ska vara vita eller om jag ska bryta av med någon färg där. Väggarna och taket blir ju vitt, golvet grått. Köket kommer gå i svart, vitt och björk, soffan i björk och svart. I övrigt blir det några accenter i rött. Vad skulle dörrarna då ha för färg? Svarta, grå, röda eller kanske nån annan färg? Hm, det tål att tänkas på, kom gärna med förslag!

2 kommentarer:

  1. Skriv med fin stil tex. 'to my garden' eller ngt annat Du känner för med rött direkt på dörren.Så fint det ser ut att bli i din stuga.Är avis på el/värmen.Själv har jag knappt varit ute vid min stuga. *piah*

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset! Tack vare dig har jag nu bestämt mig för att måla dörrarna vita och använda bokstavsschabloner och skriva ett passande ordspråk på dörrarna. Texten blir i ljust grått, ett av orden i grönt och ett annat i mörkare grått.

    SvaraRadera