lördag 12 juni 2010

Semester

Idag börjar min semester, jag har tre veckor nu och tre veckor senare i sommar. Härligt! Det har ju regnat rätt mycket den här veckan och i måndags när jag var i kolonin sist, ställde jag ut en stor zinkkruka som får agera regntunna. Det är värdefullt med regnvattnet och den tunnan jag har tar fort slut. Jag var orolig för att den blivit översvämmad den här veckan men vattennivån hade stoppat en centimenter från kanten så jag öste ur lite.



Eftersom jag inte varit på plats på ett tag så blev det en ordentlig inspektionsrunda efter sniglar. Jag plockade en del, t o m i trädgårdslanden där det varit snigelfritt hittills. De hade visserligen inte gjort nån skada ännu men låg där och lurade under salladsbladen och väntade på attacksignalen. Nu ligger de i soppåsen i sopnedkastet...


Jag planterade de sista plantorna, några luktärtor som ska klättra på den nya spaljen jag köpte på Rusta. Nu börjar det ta sig i rabatten under äppelträdet och det blir jättefint tycker jag. Tyvärr verkar inte trädet må så bra men hade blivit lite grönare i bladen efter regnet.



Jordgubbsplantorna är inte så stora än men det finns flera kart.
Potatisen har jag visst satt lite för tätt. Det är inte lätt att kupa men det märks att jorden är näringsrik och lätt så de kommer nog att utvecklas ändå. Rädisorna som bor i raden bredvid har helt dolts av potatisblast men det är ju ändå rätt bra planerat. Rädisorna ska ändå upp ur jorden nu, de är stora som pingisbollar och tränger ut varandra ur fåran. Värre är det i landet intill, där täcker potatisblasten mina stackars Haricot Verts så vi får se om de orkar ta sig upp. Jag får väl skörda den potatisraden först.


Salladen och morötterna växer alldeles för tätt i raderna, jag borde gallra mer men det är så tråkigt. Morötterna MÅSTE jag ta tag i nån dag för annars blir det inget med dem.



I de nygrävda rabatterna intill gången växer squashen och den nysådda ruccolan och rädisorna tittar upp. Tanken är att jag ska bredda den här rabatten ytterligare senare i höst eftersom grönsakslanden blev för små. Så länge ligger kantstenarna jag hittade på soptippen där så det ska vara lättare att klippa gräset.




Nu väntar några veckor som jag ska tillbringa i stugan förstås. Först ska jag åka bort ett par dar men sen så! Jag får se vad det blir för projekt, lite beror det ju på vädret. Det lutar mest åt att måla om fasaden men staketet behöver också bytas. Det blir inte båda den här semesteromgången i alla fall, lite ska jag ta det lugnt också och njuta av det jag åstadkommit hittills.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar