tisdag 15 juni 2010

Hustvätt och talgoxeatack

I morse vaknade jag i stugan och det var ett fantastiskt fint sommarväder. Jag var lite svårstartad idag, första hela dan i stugan och semester. Det här är ju det jag haft på näthinnan hela vintern men jag blev nog lite förvirrad av att äntligen vara där.

Jag hade dörren öppen mot baksidan när jag gjorde frukost och jag fick sällskap av en talgoxe. Trevligt, den var väldigt orädd och satt nära mig. Sen försökte den flyga in genom den öppna dörren och jag fick mota undan den. Den var inte ett dugg rädd för mig och tillslut blev det nästan lite otäckt. Inte för jag är rädd för en sån liten fågel men ändå, envis som sjutton var den. Till slut fick jag stänga bakdörren och gick och öppnade framdörren istället. När jag öppnade den satt samma talgoxe och väntade där istället och försökte flyga in. Så jag fick sitta inne och äta frukost med stängda dörrar.

Efter frukosten åkte jag och köpte en provburk med husfärg och en bra borste för hustvätt och det fick bli den här dagens projekt. Jag har aldrig tvättat ett hus förut men det gick ju bra och allt är nu tvättat förutom insidan av verandan som jag ska ta i morrn, då blir det också skrapning på sina ställen och på torsdag blir det målning.

Jag tvättade med regnvatten och Yes och spolade av försiktigt med slangmunstycket.


Jag gjorde iordning lite i uterummet eftersom jag ska ha ett tjejgäng på besök i morrnkväll. Trälådan jag målade har jag flyttat runt en del men nu satt den som en smäck på väggen som en extra hylla. När jag var och slängde min soppåse hittade jag en ljuskrona i rostigt järn som någon lagt bredvid containern. Den blev jättefin ovanför bordet med några blockljus. Perfekt återvinning!





Det verkar som om vinlössen gett upp mitt vin. Jag kokade lökskal häromdagen och sprayade på dem, de tål tydligen inte garvsyran i den blandningen. Idag sprayade jag också på växtskyddsmedlet Herkules för säkerhets skull. Jag tog bort alla små lusägg så jag ska se om det kommer mer, förut var alla nya skott ihopkrullade men nu är de raka och fina igen.
Herkules ska jag berätta mer om en annan gång.

3 kommentarer:

  1. Så Du fejar,lyllos Dig som har ledigt...visst är det kul med sådanadär återvinningsfynd.Fint blir det...nyfiken på nya fasadfärgen är man ju helt klart?! Happy koloniliv då! ;) kram *piah*

    SvaraRadera
  2. Gokväll Queen of Kolonin !!
    Ja du gör sannerligen rätt för ditt nick !!
    Så sagolikt fint det blir..lyllos dessa tanter som får komma på inspektione imorrn...
    Det där med Herkules får du allt berätta mer om, vem har inte löss???? *L*
    Nu hoppas jag du inte arbetar ihjäl dig, för vi vill väl alla se mer av ditt kreativa projekt.
    Myggorna som inte finns hos mig, finns dom hos dig tro?

    Ha en underbar koloni time Queen of kolonin

    Herkules??? verkar bra hörru !!!

    SvaraRadera
  3. Vad otroligt fint du har fått det. Fint på verandan med den upphittade ljuskronan. Roligt att se!
    /Kolonistan
    http://kolonistan.wordpress.com

    SvaraRadera