måndag 10 maj 2010

Queen of kolonin

Nu är jag äntligen klar med stoltheten, kliff-hangern och underverket: min Adirondackstol.

Jag använde mig av den här beskrivningen och eftersom snickaren på jobbet gjort ett par såna stolar fick jag låna hans mallar.

Tyvärr stämde inte materialbeskrivningen riktigt och han har också fått göra om ett par mallar så jag kan inte rekommendera att använda beskrivningen utan att konsultera nån av oss först.

Jag sågade ut alla delarna med sticksåg, ska jag göra om det här ska jag använda en bandsåg (?) eller en bättre sticksåg men skam den som ger sig. Visst, tittar man riktigt noga så ser man att det inte är spikrakt överallt men lite färg döljer de flesta missarna.


Först ritade jag av mallarna och sågade ut med sticksågen och slipade alla kanter med slipmaskin.



Sen oljade jag in alla delar ordentligt, särskilt ändträt och de delar som kommer närmast marken, de fick sig en ordentlig omgång av grundoljan.



Efter grundmålning i två omgångar blev det ihopsättning med vagnsbult.




Spjälorna i sitsen skulle egentligen också sågas ut men där tog tålamodet slut med sticksågen och färdiga lister inhandlades.



Sen fick hon komma ut och bli färdigmålad, jag ska stryka på en omgång färg till så alla skruvskallar försvinner ordentligt.







En riktig skönhet och ett ordentligt monster till stol, otroligt stor och stabil.
Jag är så supernöjd med mitt arbete och kommer sitta som en drottning i den i sommar.
Armstöden är så stora att det lätt får plats både vinglas och tilltugg.
Queen of kolonin ska hon heta. Döpt efter mig ;)

7 kommentarer:

  1. åh vilket härligt pedagogiskt inlägg! det är verligen en perfekt stol: ryggstöd som är lagom högt för att kunna tupplura och armstöd lagom breda för tilltugg. jag har två (färdigköpta och inte lika fina som din) och använder dom jämt!

    SvaraRadera
  2. Hej Queen of Kollonin !
    Perfekt namn på en perfekt blog !'
    Är du ensam på i ditt påtande eller kan du tänka dig lite hjälp med arbetet?
    Önskar man kunde få bli inbjuden till ditt lilla kryp in och uppleva det live. I full blomster.

    Bästa bloghälsningar,

    Hemlig beundrare

    SvaraRadera
  3. Hallå där på slätten!

    En sån otroligt välnyanserad och proffsig blog!

    Lyfter på hatten och beundrar din energi.
    En fröjd för alla naturälskare och planterare.

    Pekka

    SvaraRadera
  4. Så himla snygg stol! Jag blir helt matt, du är så otroligt kreativ och händig! Själv känner jag att jag aldrig hinner och när jag är ledig så regnar det. Men nä, nu ska jag sluta sura. I morgon är det jag som åker till lotten oavsett väder :o)

    SvaraRadera
  5. Lyckligt Lotta(d)

    Eftersom jag tillhör dom få lyckligt Lotta(de) som fått provsitta det färdiga resultatet, kan jag bara säga att den blev lika bra som snickaren = BÄST !!
    En sån sagolik trädgård och Kolloni du har !

    respekt till Queen


    Lars

    SvaraRadera
  6. Jag blir sååå imponerad av det du gör, du är så kreativ. Jag blir så sugen på att bygga mig en själv, men jag har så många projekt på gång att jag måste avsluta dom först.
    Det var en JÄTTE fin stol, i den hinner du kanske få en stunds vila =).

    SvaraRadera
  7. Mod, envishet och jävlaranamma.

    Fick länken från Blomkronan som vi tydligen har som minsta gemensam nämnare.

    Jag har sedan ett år tillbaka försökt få tid till detta projekt, men pga småbarn inte lyckats. Eller ska jag säga att jag prioriterade bort det för ett växthus skull. (som för övrigt är dokumenterat på min blogg.

    Gratulerar till ett fint jobb. Jag har det framför mig fortfarande.

    SvaraRadera