tisdag 18 maj 2010

Grillpremiär!


Den här helgen, som blev lite längre eftersom det var Kristiflygare, blev det långvistelse i stugan. Premiär för nya grillen, trädgårdsbordet, parasollet och krocket. Genom fönstret i uterummet ser man pinnarna som bönorna ska klättra på, de kom i jorden i helgen, även potatisarna. Med det här vädret som börjat nu så kommer det bara knaka till under fiberduken, sol, värme och lite regnskurar, perfekt odlarväder.







Jag rev den skraltiga spaljen som satt vid uteplatsen och hade egentligen tänkt sätta upp ny spalje i samband med staketbygget. Men efter att jag spanat in lite energiskog så kom sekatören fram och någon bonde (som antagligen får EU-bidrag för att odla den) blev av med några pinnar. De fick stå i en hink med vatten ett tag och sen grävde jag ett litet dike. Vattnade och vattnade och vattnade i diket, sen petade jag ner pinnarna ordentligt och flätade dem i varandra. Det ser lite spretigt ut på bilden, verkligheten ser bättre ut. Hoppas nu de tar sig, vet inte om jag satt ner dem försent men jag får för mig att pil tar sig hur som hur.
















På söndan hade jag 13 av mina kollegor på krocket och grillat i kolonin. Vi hade jättetrevligt under eftermiddagen och kvällen. Jag har en fristående induktionshäll som är perfekt att lyfta ut på baksidan och där friterade en kollega små vårrullar och räkchips, vi åt rödbetssoppa i små skålar innan vi högg in på det grillade. Det var en utmaning att få in 14 personer i uterummet men det gick. Precis.

På torsdag är jag ledig nästa gång och då är det bäst att kolla till vattningen och så att inte fiberduken hindrar det som vill upp i landen.

1 kommentar:

  1. Det kommer bli jätte fint med pilstaketet där sen, då den lövat på sig lite, bra insynsskydd oxå. =)

    SvaraRadera