söndag 9 maj 2010

Efterfest på morfars balkong

I går var det personalfest så idag känner jag mig lite seg, även om det blev en ganska tidig och lugn kväll för mig. Det kan bero på att jag inte åt så mycket innan, jag var ju i kolonin och försökte fixa lite och "glömde" äta i vanlig ordning. Det var så kallt och regnigt att det slutade med att jag hamnade i soffan med fötterna på elementet, trots att det står: "Må ikke overdekkes", det struntade jag i för mina fötter var isbitar. Så min kliffhanger blev inte klar igår heller... Däremot kom listerna upp till glasskivorna, en snickare på jobbet hjälpte mig att göra små kakellister som passade. Det kom också upp den minsta magnetlisten för knivar som finns, Bygel magnetlist från Ikea, det är som om den är gjord för små kolonistugor.


I morse bar det av till Stockholm, sonen övningskörde och dottern och hennes pojkvän satt i baksätet. Vi åkte till min pappa som sitter i rullstol och har svårt att fixa till det hemma. Vi hade med oss krukor och några plantor men åkte också till Blomsterlandet och köpte fler plantor och lite jord och nu står allt på balkongen och frodas. Eftersom jag fick fria händer så blev det nyanser i min smak förstås! Krukorna har hjul så de går att flytta lätt eftersom pappa är förlamad i vissa kroppsdelar och inte kan bära så mycket, bra va?


Vi hade verkligen jättetrevligt på vår resa. Sonen kör med sina one-liners så man får skratta mest hela tiden. T ex:
I bilen:
Jag: "Tänk på att säga till om du inte vill köra längre, det finns tre andra med körkort i bilen"
Han: "...och då väljer du att jag ska köra som är den enda som inte har nåt körkort!"


I blomserhandeln:
Jag: "Har ni lämnat morfar alldeles ensam därute?"
Han: "...ja, det är ju inte precis så nån kommer att sno honom eller nåt."


Så har vi det!








3 kommentarer:

  1. Hej igen!

    Har ju ingen egen koloni med möjlighet att odla...har föresten inga "gröna fingrar" men något trevligt skall det kanske bli i vår enda utekruka på balkongen..skall erkänna att i den snygga grå designade krukan har jag planterat konstgjorda bambuväxter (dock gröna året runt) men vill ha ngt som tål en enorm ökenhetta i våran varma inglasade växthusbalkong.
    Har du tips på värmehärdiga tacksamma växter?!

    Jag tycker du är omtänksam mot din pappa, va trevligt det måste vara att ha en sådan dotter.

    Tjingelinghälsning från Krille

    SvaraRadera
  2. Tjingeling! Välj växter med gråaktiga blad, de brukar tåla värme och torka. Sen är ju gräs bra och taklökar av olika slag. Köp en självvattnande kruka, typ Ikea PS så klarar den sig ett tag på balkongen.

    SvaraRadera
  3. Kul läsning som vanligt! Jag vill oxå ha en sån där fin stol på min nya altan. Men vad har hänt med Nisse? det verkar inte bra..Vi hade en diabildskväll i julas och då dök det upp bilder på honom från a long time ago. Vi var koloniarbetare i Ystad i söndags, utrustade med spadar, grepar o skottskärra fick vi bukt med lupinerna på dotterns kolloni!
    Hälsa Nisse. Kram.

    SvaraRadera