onsdag 19 maj 2010

Lilla snigel...



Så här trist ser min bladpersilja ut när sniglarna kalasat på den. Små, gulbruna typer, hoppas det inte är "mördarsniglar" bara men strunt samma vad de heter, äter gör de. Det finns också större svarta sniglar och de flesta finns i kryddlandet. Högg huvet av flera stycken idag. Jag har varit förskonad från sniglar tidigare, har faktiskt aldrig haft några i mina trädgårdar förut men nu finns de och de trivs ju fantastiskt bra i det fuktiga och varma vädret vi fått. Hoppas bara de inte klarar av att komma upp i mina grönsakslådor...




Jag fick en blåbärsbuske av mina kollegor som var på besök i söndags. En sån har jag tittat på men inte kommit mig för att köpa så det var ju perfekt. Jag har haft lite beslutsångest var den ska stå bara men idag kom jag på ett bra ställe; på hörnet vid den lilla uteplatsen på framsidan. Mycket sol och plats att växa till sig utan konkurrens. Jag grävde ett stort hål och fyllde på fin jord och sen kom några kantstenar till användning av de jag hittade på sopstation.




Det växer så det knakar i grönsakslanden, jag gallrade idag och låter väven vara av förutom för potatisen. Varmt och regn de närmaste dagarna, det är mumma för mina raringar det!

Om man står och diskar ute och höjer blicken är det den här synen som möter en, ett blommande plommonträd. Sämre tak kan man ha över diskhon, eller hur?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar