måndag 3 maj 2010

Massor av ledighet, massor av jobb!

Jag har varit ledig över Valborg, jobbat i helgen och haft ledig idag måndag.
Man blir ju helt dagvill men härligt har det varit på alla vis. Det har varit alla slags väder och ganska kallt på nätterna, i morse när jag vaknade i stugan var det frost på gräset men solen såg till att vi inte tänkte mer på det resten av dan.

Det jag pysslat med mest de här dagarna är en sak jag inte kan visa eftersom det inte är riktigt klart än. Tyvärr stod det fel i materialbeskrivningen så jag var tvungen att proviantera mer tillbehör på K-Rauta ikväll, annars hade underverket varit klart och färdig för visning men ibland blir det inte som man vill, morr. Det får helt enkelt bli en kliff-hanger tills nästa uppdatering men jag är ju sååå sugen att visa, som ni märker!

Uteköket är nästan klart, det som saknas är förlängningen mellan utekranen och köksblandaren, jag måste dra åt kopplingarna lite mer bara. Men det går att diska ändå, "avloppet" är fixat, vattnet rinner ner i en stenkista under bänken. Tänk när den vita Klematisen blommar i diskstället, det kommer vara en fröjd att diska då!




Det är lite dålig balans på möblemanget, jag räknade idag till att jag har 13 stolar och inget bord. Därför har det varit fokus på att leta bord ett tag och den här lösningen fick det bli: jag hittade furuskivor på fyndavdelningen på Ikea, de var 174x50 cm och kostade 49,-/st. Jag delade två av dem så jag fick tre långa skivor som jag satt ihop med lite mellanrum och lagt dem på svarta benbockar. Resten av skivorna ska jag försöka göra en klaff av så det blir två sittplatser till. Den lösningen behöver kluras på lite till.

Det här gör ju att bordet blir lätt att flytta ut som extrabord om man behöver det och det finns två benbockar om jag ska snickra eller måla. Nu saknas det bara ett trädgårdsbord ute också. Det ska väl vara sjutton också om jag ska behöva köpa ett nytt bord till ordinarie pris nu när jag varit så klurig hittills med allt annat men fortsättning följer, jag ger inte upp så lätt.

Märligt också det här med furu som varit så ute länge, rätt var det är så sitter man där med ett furubord och tycker det är riktigt fint. Otroligt vad man blir omedvetet påverkad av tender, man kommer inte undan...







Avställningsbordet har pimpats lite till, där står nu mina omplanterade rosa Isopar, en citronmeliss och nysådd Ruccola samt Basilika. Det kommer in några omskolade Zuccini också som får vänta med att komma ut i jorden ett tag ännu.



Idag kom fröna ner i trädgårdslanden. Gul lök, morötter, rödbetor, rädisor, tre sorters sallat (Ruccola, plock och Roman), dill och tre sorters sommarblommor. Senare kommer jag så två sorters bönor och sätta potatis. Luktärter är också ett måste, de står och frodas på min inglasade balkong än så länge. Jag la på fiberduk innan jag åkte hem idag, inte så snyggt men bra för jordvärmen. Det blev ju inte så tidigt sått som jag hade hoppats men det är ju ingen idé att stressa när det fortfarande är så kallt på nätterna.
Häromdagen satte jag plantor i kryddlandet bredvid hallonlandet. Mynta, citronmeliss, tre sorters timjan, oregano, rosmarin och 15 jordgubbsplantor. Idag tillkom Gurkört och en liten kantväxt som heter Sömntuta, en liten orange-gul ettåring som öppnar kronbladen vid sol. Rabatten under äppelträdet fick också lite tillökning; några sorters gräs, några knölar och lökar, fingerborgsblommor och Bellisar.
Sonen och flickvännen kom på besök på eftermiddagen och då blev det gräsklippningspremiär. Det är lättare än jag trodde att hantera en handjagare, det här fixar jag lätt! Nån dag ska jag också gå ner på knä och ta bort maskrosorna i gräsmattan, har man inte mer gräsmatta än så här så går det ju att hålla undan. Ett tag i alla fall. Såg också att mina favoritogräs *not* kommit upp i rabatten, knölklocka. Suck, nu är det krig! Det knölklockorna inte vet är att jag är expert på just det ogräset, så ligg där och darra i rötterna tills nästa gång. På lördag, typ.



Några tulpaner fick följa med hem. Det är ju så galet mycket vårblommor i kolonin så några av dem får faktiskt förgylla min vecka i lägenheten. Det är knappt man noterar att jag ännu inte fogat kaklet hemma, trots att det är ett år sen jag renoverade köket. Men nåt ska det väl vara kvar att göra...


2 kommentarer:

  1. Hejsan!
    Sitter här och begrundar ditt fantastiska paradis och har bara kollat runt lite bitvis ännu, men blir bara väldigt avundsjuk på din kolonistuga och kommer att besöka den igen var så säker.
    Ha en skön helg hälsningar Krille

    SvaraRadera
  2. Jag är riktigt imponerad av ditt utekök *tumme upp* ursnyggt och funktionellt. Jag har länge tänkt att jag ska bygga en bänk i min trädgård. Att ta en riktig blandare var ju en toppen idé.
    Vilken gullig son du har som hjälper till att klippa gräsmattan =).
    Hoppas du fick en bra dag på lotten i dag (lördag) //Mari

    SvaraRadera