lördag 27 augusti 2016

Sovrummet

Sen var det dags att fixa sovrummet!
 


Jag tyckte dörröppningen (eller kanske bara öppningen eftersom det inte finns någon dörr) var lite klaustrofobiskt trång så jag sågade upp lite i gipsväggen, tog bort/placerade om reglarna. I rummet låg en plastmatta limmad så det var spännande även där att dra bort och se vad som var under...


...och så här spännande blev det i ena hörnet. Träet var helt mjukt och svart och det luktade inte hallon precis. Nu hör det till saken att jag är mögelallergisk och kan lukta mig till svartmögel hur lätt som helst. Hur sjutton har jag kunnat gå på två visningar i stugan utan att känna av detta? Dessutom sovit några nätter i det lilla utrymmet och inte så mycket som en prick på kroppen. Nu när plastmattan kom bort så kände jag så klart av det, antagligen hade möglet varit så pass inkapslat under mattan och limmet. Nu började jag forska i vad jag kunde ha för möjligheter att klaga på det här genom mäklaren men jag skulle ha undersökt stugan bättre. Nu är det lite fräckt att slita bort folks plastmattor för att kolla bättre men nu var det som det var. Det var första veckan i juli och inte många hantverkare som hade tid men jag lyckades genom kontakter få tag på en hantverkare som kunde komma och hjälpa mig eftersom jag har svårt att vistas i mögel och dessutom ville få detta ordentligt gjort.


Här ser man hur jag gått bärsärkagång med sticksåg och fogsvans för att kolla varifrån fukten kommit. Det låg en liten sjö av vatten på byggplasten under golvet, jag såg också att det var lika fuktskadat inne i det lilla rummet bredvid där det stod en mulltoa. Jag kunde konstatera att det inte kom någon fukt uppifrån väggarna och när jag fått bort mulltoan så såg jag att det inte fanns någon "hatt" på luftningsröret som gick upp genom taket. Det har alltså under ca två års tid regnat in och runnit ner på golvet och sen ner i träet. Mulltoan åkte till sopstationen, hantverkarna sågade bort allt som var fuktskadat och mögligt, ny isolering under golvet, nya reglar och nya golvbrädor på den delen som var skadad. En takläggare kom och lagade hålet i taket och la ny takpapp. Sen skruvade jag på nya gipsskivor. Pust vilken pärs, jag var rätt mör efter den upptäckten men nu blev allt fixat på bästa sätt och jag kunde fortsätta med det roliga i renoveringen.


Golvet och taket målades på samma vis som i vardagsrummet, vita och gröna tapeter på väggarna. Jag hade egentligen tänkt behålla de gamla sängarna men nu när jag visste att de stått i mögeldoft så var det inte ett alternativ så jag köpte ny säng med madrasser på Ikea. Hade så klart mätt så den skulle gå in och jag fick montera den på plats. Det blev precis kan jag säga, den sängen kommer ingen vart nu om det inte används motorsåg.



Nu är det sen länge klart och jag har sovit många nätter i mitt mysiga krypin. Eller inte riktigt klart, det är ju ett par golvlister kvar men de är inköpta och målade så vilken dag som helst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar