måndag 29 augusti 2016

Måla rutigt golv

Under klickgolvet i köket fanns ett linoleumgolv, under det ett lager spikad masonit och sen ett lager med gamla Svensk Damtidning blandat med Helsingborgs Dagblad från 50-talet. När allt det var borta så fanns där ett trägolv men det var en hel del fläckar och skador. När jag fått bort alla spikar så drog jag över med slipmaskinen så eventuella flisor skulle bort men ojämnheterna tyckte jag kunde få vara kvar som patina. Det krävdes tre lager med spärrvitt innan fläckarna lugnade ner sig och det vita fick bli vitt. Blöder det igenom det spärrvita så kommer det blöda igenom nästa lager med så det är bara att spärra tills det är tillräckligt.
 

Jag rollade på två lager med Sadolin golvfärg, nyansen heter Nordsjövit. Maskerade sen och målade en ram en bit från väggen med golvfärg som jag brutit i en turkosblå nyans.


Sen fick man börja tänka och räkna...rutorna ska ju gå jämt upp från kant till kant men jag bestämde mig för att låta de se ut som om de försvann in under köksskåpen så jag slapp få ihop rutorna åt det hållet också, annars hade det blivit för knepigt. När jag räknat ut hur stora rutorna skulle bli så spände jag upp ett kryss av ett snöre som fick bli grunden för de andra snörena som sen bildade ett rutmönster.

Jäms med snörena tejpade jag sen upp varannan ruta med maskeringstejp (gul så det inte fastnar i färgen under). Innan jag målade med den blå färgen så målade jag ett lager med vit färg på tejpskarven på rutans innerdel så det blå inte skulle krypa under tejpen och göra att det blev en oskarp linje. Sen rollade jag på den blå färgen i två lager med en liten filtroller.


Efter det var det lätt att maskera upp de sista rutorna mellan de redan målade, bara utgå från hörn till hörn och måla.

 
Nu använde jag som sagt Sadolins golvfärg, vill man ha en mer slittålig yta kan man välja Hagmans men den fanns bara i ett fåtal nyanser då, nu går den också att bryta. Hade det varit i ett kök hemma där det är mer slitage hade jag valt det idag. Det har inte blivit några slitningar på dessa två år i stugan men det är ju inte så mycket spring där. Linoljefärg är så klart det ultimata men har så långa torktider, med tanke på alla färglager som behövde torka (10 med alla lager och moment) så hade detta blivit ett långt projekt. Det var tillräckligt knepigt att hålla reda på vilka rutor man kunde hoppa hage på under tiden. Jag hörde om ett trägolv som målades rutigt med linoljefärg där man målat med olika nyanser under, så att det med tiden skulle slita fram olika skiftningar i färgen. Det låter väldigt fint.

En sak som är viktigt att tänka på är att alla färgnyanser uppfattas mörkare när de målas på golv. Tvekar man mellan olika kulörer så ska man välja den ljusare. Trots att jag visste det så fick jag blanda ut det blå med vitt för att göra det ljusare, det blev en alldeles för skarp blå annars. Nästa gång jag målar rutigt kommer jag välja mindre kontrast mellan färgerna, även om jag är nöjd med det här resultatet.

Här ser man hur rutorna försvinner in under köksskåpen i ena änden,
det skulle blivit för många mått att ta hänsyn till annars.

2 kommentarer:

  1. Men hallå där!!! Nu är det dags att öppna upp kolonistugan
    och bloggandet igen. Jag väntar.

    SvaraRadera
  2. Jättefiiiint👌👌 Måste ba4a få fråga vad tapeten heter? 🌹🌹

    SvaraRadera