lördag 27 augusti 2016

Köket

Nu går det undan, vi har redan kommit till köket! Det är det största rummet i stugan, från början var det här hela stugan med sina 20 kvm innan tillbyggnaden på 20 kvm kom till. Ovanför innertaket finns en liten krypvind med lucka utifrån och jag hade storstilade planer att ta bort innertaket och ha fritt upp till nock men jag fick kalla fötter. Nu hade jag ju stött på både myrbon och svartmögel så jag fegade ur eftersom jag var orolig för fler motgångar så det fick fortsätta vara treetextak som blev helt ok efter en vända takfärg.
 

Köket var trångt med många skåp och mer förvaring än jag hade hemma i lägenheten. Köksön var som en propp mitt i och var opraktisk eftersom ingången till stugan ligger mitt emellan skåpsraderna. Det samlades bara skor i gången som man snubblade på och jag saknade plats för ytterkläder.


Vad är det med kolonistugor och furu? Furu och kolonistugor?


Matplatsen, som det brukar se ut i stugor. En fin blandning av möbler som av olika anledningar förpassats från det ordinarie hemmet. Många turer till sopstationen blev det.


Jag bestämde mig för att återanvända köksskåpen, bort med några av de lite sämre skåpen och bort med köksön. De skåpen var i bättre skick och fick nya platser. Diskhon var tidigare lite för nära spisen för min smak så jag satte ett skåp mellan. Kylen flyttades och högskåpet försvann. Lappade i lite pärlspånt efter högskåpet och sen målades allt med spärrvitt och sen vanlig snickerifärg. Köpte hel diskbänk på Blocket och nya ekskivor på resten, vägghyllor och väggskåp.





Golvet målades och det tänker jag berätta mer om i nästa inlägg för det var ett litet äventyr för sig...



Luckorna målades turkosa och några porslinsknoppar målades med porslinfärgspennor.



Köksmöblerna från förra lägenheten passade bra här, jag sålde lägenheten efter jag haft kolonin i ett år och många av de möblerna fick följa med hit i avvaktan på ny bostad. Det mesta fick sen vara kvar.


Jag byggde förvaringshyllor utefter ena långväggen istället för de lösa skåpen som stod där. Först reglade jag upp och sen på med råspont som jag nu målat i en vit nyans med pyttelite turkosblått i så det blev en liten brytning.



Nu är det bara taklister, golvlister och vridklossar att stänga med kvar.



En liten hall blev det med, precis bredvid ytterdörren (brukar ju vara så) där köksön stod innan.
Nyligen fixade jag till en byrå som tillkommit, en tapet som förvirrar fullkomligt så man vet inte vilken knopp man ska dra i. Farmors gamla badrumsspegel fick en fin plats över byrån. Om man är lite uppmärksam så ser man att det är olika tapeter på de här bilderna. Jo, det blev en ny tapet i somras, den första var jättefin men nästa blev ännu bättre. Det är ju bara ett par meter i takhöjd och bara en fondvägg med två rullar så det går på ett litet kick att tapetsera om, skönt att få bort det gula som jag egentligen inte är så förtjust i.


Precis innanför ytterdörren finns en lucka i golvet och där under finns en liten källare men den använder jag inte. Tycker den känns lite läskig, har förvaring så det räcker och kylskåp känns lite modernare, liksom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar