söndag 14 februari 2010

Lotta + stugan = sant

Den här helgen blev det mycket gjort, så mycket att jag nu börjar fundera på vad jag ska göra resten av vintern, det ser ju ut att dröja med utearbetet...


Nästa helg ska jag städa och ta dit ett lass med grejor och göra "slutpiffet" och montera soffan så det blir beboligt och sen börjar väntan på våren. Nu är det i alla fall slutsågat och slipat inne, om det dyker upp fler såg- och slipjobb nu, får det ske utomhus. Jag är så trött på allt damm och spån. Jag hade inte tänkt ha någon dammsugare där utan bara sopa men jag märker att det hamnar så mycket mellan golvspringorna som är svårt att sopa upp så det kanske behövs en dammsugare i alla fall.


Golvsocklar målade och på plats, egentligen kanske socklar är överkurs men det blir så mycket snyggare när man ska spika dit elkabel.




Sänggavel, det kanske också är överkurs men den platsbyggda sängen var längre än två meter och då är det svårt att få en madrass att ligga på plats. Den specialgjorda skumgummimadrassen åkte ut idag, den känns inte fräsch och det är svårt att få sängkläderna att sitta på plats när den är så lång. En ny madrass anländer nästa helg.

Jag satte reglar mot väggen och spikade dit råsponten som blev över, den räckte precis. Det blev som en låda med ett "lock", några lister och färg. Jag måste erkänna att jag är lite stolt över den. Det blev en lite marin känsla över sovrummet nu med spegeln, sänggaveln och de randiga gardinerna.

Jag rollade på vit väggfärg på sängbotten också, blev trött på att se de gulblommiga 70-talstapeterna.




Jag hittade ju en trälåda på den lilla vinden i höstas. Vet inte om jag ska ha den så här eller sätta upp på väggen någonstans. Det finns en till men den ligger så långt in på vinden så jag inte vågar åla dit och hämta den när jag är ensam, ifall jag fastnar på halva vägen eller rasar genom kökstaket. Den får jag hämta när jag har besök.



Det blev en liten hylla över kylen också.





Jag sågade också till och målade hyllplan som jag ska bygga en väggfast hylla av i köket. Den hade jag nog räknat med att få klar idag men det blev så många sidor att måla så jag hann inte det. Det får bli nästa helg så jag har något kvar att pyssla med då.

3 kommentarer:

  1. Så fint det blir! :)

    SvaraRadera
  2. Här händer det grejer...själv håller jag mig inomhus målar,syr och donar!!!Längtar ut till kolonin!!! väntar på att få se ditt piffande! kram *piah*

    SvaraRadera
  3. tyvärr har snöstormen skjutit piffandet på framtiden så här får det bli att sy och dona med i helgen...

    SvaraRadera