måndag 28 september 2009

Fröer!


Idag kom mina fröer med posten från Impecta. En massa fina perenner, vissa ska sås nu i höst, några i vår. De som ska höstsås är:

Fingerborgsblomma, eller det underbara namnet Foxgloves på engelska, egentligen tvåårig men frösår sig bra, en flitigt återkommande blomma i min förra trädgård.
Myskmadra, en växt som jag har starkt i minnet från min bästis trädgård, har haft den själv också i skuggiga lägen.
Oxtunga, har aldrig tänkt på den som trädgårdsväxt men den är ju jättefin.
Kungsängslilja, självklart måste jag ha Upplands landskapsblomma i trädgården!
Drakmynta, en ny bekantskap.
Läkevänderot, eller Valeriana som jag kommer ihåg att den vilda sorten heter.
Stortimjan, har funnits i båda mina trädgårdar, frösår sig också och bildar tuvor som marktäcker.
Pyramidklocka, också en ny bekantskap.

De fröer som ska sås i vår är:
Rosa Isop, en underbar kantväxt som är betydligt mer härdig än lavendel, går att formklippa med då missar man blomningen och det vill man inte. Ingen bra kryddväxt men pryder sin plats.
Kransveronica, en ny växt för mig men älskar Veronikor, var tydligen årets perenn 2006, bara en sån sak!
Läkesilverax, såg en släkting till den här på Poyntzfield Herb Nursery i Skottland, bilden ovan tog jag där, blev förälskad och måste ha, tydligen svår att få igång groningen på men jag ska kämpa!
Jätteverbena, också en växt som starkt påminner om den vilda släktingen, gillas.

Sen har jag fyndat med stort F idag, ramlade på två
Groland bänkar på Blocket. De kostar nya 1795,- men jag får båda för 500,- ska hämta dem på onsdag. Jag har hyrt en bil så jag passar på att köra lite annat stort till stugan då. Jag måste ha bärhjälp och tvingar sonen att följa med, han som haft som princip att ALDRIG sätta sin fot på kolonin. Så blev det med den föresatsen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar