söndag 27 september 2009

Citrus


I väntan på att få sätta igång med växtligheten, visar jag en bild på min stolta citrussamling.


Den stora är inköpt på Ikea i våras, den har överaskat mig med att överleva. Jag har inte haft så bra erfarenheter tidigare med inköp av stora etablerade växter som plötsligt får ny miljö men min inglasade balkong var visst trivsam.


Den mellanstora bocken Bruse är en föredetta blodapelsinkärna som min dotter sådde i skolan för ca 9 år 7 år sedan. Den tappar bladen inomhus varje vinter men kommer igång framåt februari varje år.


Den minsta har förvånat mig med att kommit så här långt bara sen i vintras. Jag hittade clementiner från Benicarlo i affären. Det var i Benicarlo vi bodde i två veckor för några somrar sedan, när vi bytte hus med en spansk familj. Staden ligger på den spanska östkusten och där odlar man framförallt citrus och kronärtsskockor. Frukten innehöll en massa kärnor som jag petade ner i en kruka i frebruari, en kom upp. Det räcker ju....

2 kommentarer:

  1. Det var nog sju år sen jag planterade fröet, på tekniken i skolan :P

    Förresten tycker jag att du är jättelik mig(eller jag lik dig) på profilfotot, typ ansiktsformen och käkpartiet!

    SvaraRadera
  2. Jaha! Kul...måste jag kolla på. Din bror var så otroligt lik er far igår kväll, jag hoppade till, var nästan kusligt. Sättet att röra sig. Det växlar ju alltid det där med åren vem man är lik och hur mycket.

    SvaraRadera