lördag 12 februari 2011

Staket

Sist jag var ledig var det vårväder. Nu är det vinter igen. Men då, när det var vår, gick jag bärsärkargång och rev ner staketet runt stugan. Det är ju ett förskräckligt staket som ruttnat och bara bitvis hållits ihop av plastfärgen. Egentligen skulle jag bara ta ner grindarna, demontera dem och kolla hur jag skulle snickra nya. Det gick rätt snabbt så jag provslog lite på några staketspjälor och det gick så bra att allt rök. Jag var också iväg och köpte virke och färg och tänkte ägna den här helgen till att snickra nya grindar men så kom vintern igen. Jag var i alla fall ute en sväng och hämtade hem färgen så den inte fryser som all annan färg jag glömde ta hem i vintras...

Nu hade snön lagt ett snyggt täcke över staketresterna och man får en idé om hur det kommer se ut utan den fula gula färgen. Staketstolparna ska stå kvar, skrapas och slipas. Nya horisontella brädor ska upp och nya grindar. Inget staket på baksidan där hallonen och ligustern står och sen en högre spaljé vid uteplatsen där Klematisen växer. Experimentet med pilen gick ju inte så bra så det blir en stabilare konstruktion den här gången.



De nya grindarna ska bli vita och ungefär lika de gamla i storlek och stil. Det finns också en enkelgrind från andra vägen som ska bli ny. De två grindarna på baksidan ska inte ersättas, det finns ju nån måtta för hur många grindar det behöver finnas runt en sån här liten tomt...
I väntan på att vädret ska bli mildare för grindprojektet så får jag ta tag i annat. Så här års sprudlar alltid mina inredningstankar, det slår aldrig fel. När jag var på Åhléns igår såg jag den här bänken, jag gillar verkligen färgställningen och stilen på tyget men har ingen riktig användning för en bänk. Däremot för jag över idén till min gungstol jag köpte billigt nyligen på Ikea. Bilden visar en vit, min är svart, ett syskon till min soffa på kolonin. Jag har tänkt ha den i uterummet och ta ut den i trädgården när vädret passar. Nu ska jag sy ny klädsel till den med Åhlénsbänken som inspiration. Jag köpte några tyger idag och ska leta upp några fler, sen ska jag sy ett oregelbundet lapptäcksöverdrag till sittplymåerna.

Det randiga tyget köpte jag för nästan 10 år sen, gillar det och har vänt och vritt på det många gånger utan att det passat. Nu kommer det till användning och det är alltid en härlig känsla när något äntligen passar in i ett sammanhang.
Ett annat projekt senare i vår är hallonlandet. Det behöver rensas upp ordentligt och nya stolpar behöver fixas. De gamla är så vackra med sina mossor och lavar men de är väldigt dåliga och av på sina ställen. Jag funderar på att återanvända de finaste till något, får se till vad.





Jag hann med ett loppisbesök idag också. Jag har snöat in lite på pressat glas, köpte ju nån skål i somras och har nu fyllt på med assietter och lite annat. När jag var på Indiska idag såg jag att det finns skålar och annat av pressat glas i nyproduktion, det är som det brukar, man får för sig att något är snyggt och sen ser man det överallt. Man får signaler man inte är medveten om och man blir påverkad utan att veta var det kommer ifrån. Strunt samma, jag tycker om det och det går fortfarande att få för en spottstyver på loppisarna.
Dagens fynd blev också en brun, tjock 70-talslampfot i svarvat trä som jag ska måla om och skaffa ny skärm till. Orginalskärmen (?) var så ful att de fick behålla den. Jag ska se om jag kan få hjälp att byta sladd och kontakt också, jag vet en på jobbet jag ska fråga i morrn. Jag återkommer med bilder när lampan blir klar, även om den inte ska vara på kolonin.

1 kommentar:

  1. Härligt att se att du är i farten igen =). Pallen var verkligen läcker, det kommer göra gungstolen gott att få nytt tyg. ha en fortsatt härlig söndag / Mari

    SvaraRadera