fredag 2 april 2010

Glad Påsk!



Det är nästan två veckor sen jag var på kolonin sist och det har verkligen hänt mycket på den tiden. All snö är borta och det var med skräckblandad förtjusning jag tog bort isoleringen på insidan av bakdörren och öppnade upp mot trädgården. Jag har ju levt i en sorts skyddad verkstad i vinter helt ensam på området med bara innearbete, nu står trädgården därute och pockar på uppmärksamhet och det var folk i rörelse. Grannar som räfsade och fixade. Märkligt, jag som vant mig vid den vita tysta ensamheten, nu är det inte bara jag där längre...





En massa vårblommor har kommit upp, ni får själva fundera ut om det är mycket små krokusar eller ruskigt stora harskitar...



Taket på uterummet har bågnat under snön i vinter, som tur är taket rakt invändigt.



Dagens stora uppgift var att fixa till bänkskivan till spisdelen. Jag hade lånat en cirkelsåg på jobbet för att kapa av den längs långsidan eftersom jag kapat bänkskåpen 10 cm, och sen såga ur för spisen. Det gick så där bra kan jag säga. Cirkelsågen gick inte igenom skivan, klingan var för liten och när jag försökte ändå så började det ryka och låta så högt att jag var tvungen att sluta. Då provade jag med sticksågen, trots att jag vet att bladet far iväg på egna äventyr men jag tvingade fast en styrskena och hoppades på att pendelfunktionen på min nya sticksåg skulle göra jobbet. Men, bladet for iväg på nya äventyr. Då fick det bli fogsvansen och det gick ju utmärkt. Hur rakt och snyggt som helst. Då kunde jag ju sågat bänkskivan när som helst i vinter och inte behövt vänta på att låna den där värdelösa cirkelsågen. Morr... Jag limmade på extra kantlister på sågytorna vid spisen och för att spisplattorna skulle komma i nivå med bänkskivan så la jag den överblivna bänkskivesnuttten under spisen.
Längst ner sitter en låda som har en 60x35-lucka på sig och där ska jag ha sopor och städgrejor.



Jag provkörde en platta och läste faktiskt instruktionen ordentligt. Det var nog tur, för där fick jag lära mig att man inte kan ha den stora plattan på samtidigt som man använder ugnen och att ugnen slår på sig själv om temperaturen i rummet går under nollan. What! Det första kan man nog lära sig men att ugnen "självantänder" vid minusgrader är ju inte det bästa i en kolonistuga, det får bli att dra ur kontakten vintertid, nästa vinter kommer jag nog inte tillbringa så mycket tid där som jag gjort i år.



Jag kan också berätta att jag hjälpte en kund med den här lösningen för ett tag sen (för er som inte vet så jobbar jag med kök). Han var så otroligt imponerad att jag hade koll på måtten på den här lösningen, han hade själv tänkt att ha låda under ugnen men att han kunde sätta en skåpslucka på en låda för att få måtten att passa hade han inte kunnat räkna ut själv. Mannen, som var 60+, sa sen: "...och det ska du veta, det är inte lätt för män i min ålder att berömma nån så här!" Ja, det ska gudarna veta att det är ovanligt och ännu mer ovanligt att vara medveten om det. Ett par veckor senare kom han tillbaka med sin fru som var nyfiken på vem den här "flickan" var som hade varit så duktig. Han hade pratat vitt och brett om det här för alla han känner, berättade hon. En rolig och annorlunda kundkontakt som uppstod pga att jag hade samma behov i min stuga.



Jag är väldigt nöjd med resultatet av målningen av det lilla björkbordet. Det gick inte att måla med vattenburen färg för det blödde igenom men som tur var hade jag tagit "fel" burk på färgaffären och fått med mig en burk med oljebaserad grundfärg och det bet bättre. Nu får vi se om jag får ork över att färdigmåla bordet eller om det förblir grundmålat. Snyggt blev det i alla fall. Jag är nöjd över att jag tog mig tid att ta bort alla små gångjärn och skruvar under bordsskivan och måla det i delar för nu är bordet snyggt från alla håll, även underifrån.
Nu är en ledig dag av tre snart slut. I morgon ska jag till kolonin igen och inviga spisen, jag ska bjuda mina barn på påsklunch, och sen ska jag sova över för första gången. Det ska bli spännande. I natt ska det visst bli några minusgrader men i morgon ska det bli mildare så då passar det bättre. (Jag tog faktiskt en tupplur på min nya säng i eftermiddag och det gick alldeles utmärkt...)

1 kommentar:

  1. Det blev väldigt bra. Pricken på i:et är bänkskivan under spisen. Håller ihop det hela lite extra. Lycka till med taket och var glad över att du inte verkar ha fått inläckage.

    SvaraRadera