söndag 4 april 2010

Det som göms i snö...

...har jag tagit hand om idag, den äckliga, ruttna högen med äpplen som legat under snön på stenplattorna. Det luktade som kräks och var INTE roligt att skyffla upp och ner i plastsäckar men det var ju jag som lagt högen där så då fick jag ta upp den också. VAD har du lärt dig av det?



Annars var det en härlig dag idag. Jag vaknade ganska utvilad, åt frukost och sen var det utearbete hela dan. Jag började med att klippa häckarna med den eldrivna häcksaxen jag fick när sonen hjälpte en familj att flytta. Det är inte många häckar men det var skönt att slippa klippa för hand.
Det finns ett trädgårdsland bredvid hallonlandet som var helt igenvuxet av smultronplantor, det grävde jag upp idag. Egentligen är det väl för tidigt att gräva land men det gick förvånansvärt bra och det är märkligt med tanke på att det smält en halvmeter snö för inte så länge sen. Nu får landet ligga och vila nån månad innan det blir frösådd.
Jag rev också upp de torra perennerna ur rabatterna så alla vårblommor syns bättre, det kommer upp massor överallt. Annars är rabatterna väldigt tråkiga, många vivor, Rudbeckior, Kärleksört, inga direkta favoriter hos mig men jag får väl ändra på det. En massa mossa är det också så jag får nog luckra upp jorden lite nån dag. Det hemska staketet förtar ju också intrycket i rabatterna, jisses, när ska jag hinna med allt det här? Jag vill ju som vanligt att allt ska bli klart på en gång...

Kommer ni ihåg bänkarna jag köpte på Blocket i vintras? Det ena är nu inoljat och ett hål för diskhon är på plats, bara vattenlåset saknas. Det finns en stenkista under som ska ta emot spillvattnet. Den andra bänken ska stå bredvid som den är, som arbetsbänk. Jag såg på Äntligen Hemma att man kan sätta en Gardenakoppling på en kran, jag har ju vattnet precis bredvid platsen för uteköket. Jag såg att de hade såna kopplingar på Biltema, undrar om det är särskilda kranar man använder då eller om det går med en vanlig blandare? Det underlättar ju, att stå och spola med en trädgårdsslang är ju ingen höjdare... Det får bli ett besök där och kolla in hur det går att göra.

Jag diskade ute för första gången idag, det blev ju lite disk efter gårdagens påsklunch. Jag kunde ju inte använda den nya diskbänken utan stod med en balja på det gamla bordet. Det är nåt speciellt med att diska ute i solen, rofyllt på nåt vis. Vattnet är inte påkopplat ännu men lite regnvatten från tunnan gick bra att värma på spisen. Det finns ingen lapp på anslagstavlan när de tänker koppla på vattnet igen, inte heller när de öppnar komposterna och kontainern. Det börjar bli en del att slänga nu, både ris och brädstumpar så det skulle vara bra om det hände snart. Vattnet förstår jag måste vänta tills det är frostfritt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar