måndag 20 juni 2011

Semester

Nu har jag semester, tre förhoppningsvis långa och soliga veckor som ska tillbringas i kolonin
(jag måste ju skriva så, ni ska ju inte tro att jag åker bort nåt och lämnar stället obevakat, det finns ju fullt med jordgubbar att stjäla...;)

Första jordgubbarna, härligt stora och röda. Hälften fick jag tyvärr plocka bort för regnet har gått hårt åt gubbarna som hade spruckit och blivit blaskiga. Men en stor skål ätbara jordgubbar slank ner under dan.





Sen blev det lite småfixande, haspen kom på grinden och häckarna blev klippta, två lampfötter målade, ett lager färg ska på i morrn. Inte bara jobb, en eftermiddagslur i hängmattan och en liten stund i solstolen efter det. Det är ju trots allt semester....






Det är alldeles för mycket äpplen i år så jag räfsade ner en hel del småkart. Egentligen tycker jag bara om själva trädet, stora grenar som bildar tak över min lilla innergård. Frukten kan kvitta, de ramlar bara ner och skapar merjobb.





Zinkvattentunnan som frös sönder i vintras fick nytt liv, som kruka till mina klättrande squashar. Eftersom den spruckit i "sömmen" så knöt jag ihop den med en tvättlina som sen fortsätter upp som klätterstöd. Massor med kogödsel och vanlig jord så förhoppningsvis klarar den av att få mina två plantor att växa, bara de förstår att de ska klättra nu. Det ser inte ut som de ska göra det, ser mer ut som vanliga squashar just nu. Den sista plantan ska jag ta hem till balkongen, jag ska fixa iordning den nu när vi fått nya fönster.




Det nya trädgårdslandet har kommit igång bra. Stödpinnarna till bondbönorna är på plats och de fina solvändorna blommar och döljer den fula träsargen.





Fantastiska blommor som blir som små strutar när inte solen skiner och sen slår ut igen när solen kommer fram.




Det blir en del trädgårdsbilder, kameran och jag har inte varit så överens tidigare men jag börjar lära mig den och experimenterat lite och jag tycker bilderna blir helt ok, trots att jag bara har en enkel digitalkamera. Den får nog duga ett tag till.




Jag tror jag skrivit det förut men är fingerborgsblommorna inte helt fantastiska?







Kolla in den lilla humlan...




Jag sover inte över i stugan i natt, jag trodde det skulle bli dåligt väder så jag cyklade hem. Stora svarta moln cirkulerade runt Linköping idag men det blev inget av det och i morrn blir det bra väder igen. Hade jag vetat det skulle jag stannat men nu blev det så här så upp på cykeln i morrn igen och ut till stugan!

1 kommentar: