måndag 7 december 2009

Julklappar






Idag har jag gjort klart mina julklappsinköp. Var på Clas Ohlson och köpte en sticksåg och en slipmaskin. Till mig själv. Ok, barnen ska väl få lite också men det tar jag senare. Jag övervägde om jag skulle cykla till jobbet i regnet för att låna en sticksåg, eftersom åttiotalet ringde och ville ha tillbaka min gamla, men jag kom på att en som jag måste äga en egen. En slipmaskin hade jag redan tänkt att köpa, så då blev det en sån med idag.

Sen lekte jag med min nya sticksåg hela dagen i stugan, sågade de sista brädorna uppe vid taket och runt fönstren. Målade dem och två väggar, så nu är det bara en vägg kvar att stryka klart. Skönt, för nu känns det som jag gjort samma saker varje gång jag varit där, det vore kul att få gå vidare nån gång med mer synliga projekt.






Jag satte upp belysningen som ska vara över barköket. Första gången jag monterat belysningen före köket men det är bra med allmänljuset när jag renoverar.


Förut satt det ett lysrörsarmatur mitt på taket, nu går sladden därifrån till spottarna istället.








Dagen avslutades med hämtning av kyl som jag köpt på Blocket. En lite lägre variant, 140 cm, för 200,- Ett riktigt fynd. Sonen som haft som princip att INTE besöka stugan (eller Gökboet som han kallar den) var ju nu tvungen att bära in kylen och fick se stugan för första gången.


Jag fick också hjälp att bära in bänkskivorna som jag köpte på fyndavdelningen på Ikea idag och fick tillsågade så de skulle få plats i bilen.


Nu har jag ändrat mina planer för köket. Jag skulle ju ha bänkskivor i björk och svarta skåpsluckor. Men så hittade jag en bänkskiva på fynd som utgick för ett tag sen, en mistelmönstrad grön för 199,- den biten räckte till båda sidorna. Då ska jag ha vita skåpsluckor istället. Jag har spanat in den bänkskivan förut men inte riktigt haft köket till den men nu blir den ju klockren. Bättre också med laminat i en stuga med stora temperaturväxlingar.


Nu ska jag jobba tre dagar och på fredag blir det stugan igen, längtar redan...


1 kommentar:

  1. Klart tjejen ska ha en sticksåg...
    Själv har jag bara borrmaskin och vinkelslip, har länge haft svårt för just sticksågen då den är så aggresiv, fast det är ju det man vill åt. Tror att det är när den dansar över en bångnande plywood som stör mig mest men kör hårt, byt sågblad ofta. Alla säger att sticksåg är bra så då måste det ligga något i det.
    Jag har ett antal japanska sågar som jag brukar leka vid behov, en sticksåg och en platt såg som man kan smyga riktigt nära med. Kakan

    SvaraRadera